Nukahti rattiin, joutui maksamaan

KALT Ylläpito (kalt a kalt.fi), 1.4.2017

Väsyneenä ajamista on jokainen ammattikuljettaja joutunut pohtimaan. Tieliikennelain 63 §:n mukaan ajaminen on kielletty, jos ihmiseltä sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi tai muusta vastaavasta syystä puuttuvat ajamisen edellytykset. Lakipykälää ei voi tulkita aivan kirjaimellisesti. Käytännössä kyse on tietysti siitä, onko väsymys niin vakavaa laatua, että se estää turvallisen ajamisen. 

Väsymystä lienee jokainen joskus tuntenut auton ratissa ollessaan. Erilaiset virkistäytymiskeinot voi ja pitää ottaa käyttöön – tauko, kahvikupponen, jaloittelu jne. Pääasia on, että olotila ratin takana ei vielä haittaa turvallista ajamista. Sen arviointi jää viime kädessä jokaiselle itselleen.

Kuten hyvin tiedetään, ammattikuljettajan ajo- ja työajan rajoitusten yksi päätarkoitus on ehkäistä uupumusta ja sen myötä tulevia isoja riskejä omalle ja muiden turvallisuudelle. Moni ehkä ajatteleekin, että asiat ovat kunnossa, kunhan pitää lainmukaiset tauot eikä riko säädettyjä ajo- ja lepoaikoja. 

On kuitenkin hyvä muistaa, että liikenteeseen riittävä vireystila ja ajopiirturin rekisteröimien taukojen pitäminen ovat kaksi eri asiaa. Tuore oikeustapaus KKO 2016:80 korostaa kuljettajan omaa vastuuta. Ajopiirturi ei voi tietää, miten väsynyt kuljettaja on. Jos nukahtaa rattiin, on joka tapauksessa jo päästänyt väsymyksensä liian pitkälle. Silloin ammattikuljettajan työvuoro voi päättyä kuolonkolariin, kuten tässä tapauksessa kävi. 

Kolari tapahtui noin 12 tunnin työvuoron lopulla, josta varsinaista ajoaikaa oli vain nelisen tuntia. Tauot ja vuorokausilevot oli pidetty ajallaan, mutta kuljettaja itse myönsi, että edellisenä yönä hän oli nukkunut vain muutaman tunnin ennen kuin työvuoro alkoi aamukolmelta. Vuorokausilepoa ei siis ollut käytetty nukkumiseen vaan johonkin muuhun.  Poliisille hän kertoi tapahtumapaikalla, ettei muistanut mitään viimeisten 10 kilometrin matkalta. 

Kuljettaja oli perusterve eikä mitään yllättävää syytä nukahtamiseen löytynyt. Vaikutti selvältä, että kuljettaja oli nukahtanut rattiin. Korkeimman oikeuden mukaan tämä tarkoitti, että kuljettaja oli jatkamalla ajamista väsymyksestä huolimatta suhtautunut hyväksyvästi tai ainakin välinpitämättömästi vakavien vaarojen aiheutumiseen. Kolari oli aiheutettu törkeällä huolimattomuudella. 

Ja niin kuin liikenteessä aina, painavin ajoneuvo aiheuttaa eniten tuhoa. Paitsi että vastaantulevan henkilöauton kuljettaja kuoli, kolarista aiheutui myös suuria rahallisia vahinkoja. Syyllisen osapuolen vakuutusyhtiö maksoi noin 85.000 euroa erilaisia henkilö- ja omaisuusvahinkoja. Oikeus määräsi kuljettajan maksamaan vakuutusyhtiölle puolet korvauksista eli noin 42.000 euroa, koska vahinko oli aiheutettu törkeällä huolimattomuudella.

Lakikielen termi törkeä huolimattomuus tarkoittaa arkikielellä suunnilleen samaa kuin piittaamattomuus. Vahinkojen syntyminen ei ole yllättävää eikä ennalta arvaamatonta, jos kuljettaja päästää itsensä tilanteeseen, jossa hän nukahtaa kesken ajon. Korkeimman oikeuden viesti on, että väsymystila liikenteessä on otettava erittäin vakavasti. Rattiin ei kerta kaikkiaan saa nukahtaa. Välinpitämättömyydestään voi joutua maksamaan todella kalliit oppirahat.



Takaisin